Gemeenten, zorgverzekeraars, verhuurders, energie- en waterleveranciers gaan meer samenwerken om mensen met schulden op te sporen. Als iemand zijn of haar vaste lasten niet heeft betaald, geeft het bedrijf in kwestie dat automatisch door aan de gemeente.

De gemeente moet dan contact opnemen met de wanbetaler. De afspraken staan in het convenant Vroegsignalering schulden, dat vandaag wordt ondertekend. De overeenkomst speelt in op de wettelijke verplichting die in januari 2021 ingaat voor gemeenten om persoonlijk contact te zoeken met mensen met schulden.

Alle ruim 350 gemeenten in Nederland doen mee. Het idee is dat door de aanpak minder mensen in de problematische schulden komen, omdat er sneller hulp wordt aangeboden. “Wat we nu zien is dat mensen gemiddeld na vijf jaar betalingsproblemen om hulp vragen. Dan hebben ze gemiddeld 14 schuldeisers en 40.000 euro schuld. Dat moeten we voorkomen”, zegt Marco Florijn, voorzitter van de NVVK, een vereniging voor schuldhulpverlening.

De afspraak is dat energie- en waterbedrijven, zorgverzekeraars en verhuurders vanaf nu een seintje geven aan de gemeente als een persoon niet reageert op betalingsherinneringen. Vervolgens neemt de gemeente contact op met de persoon om te kijken over er mogelijk geldproblemen zijn. “Hoe gemeenten dat doen, mogen ze zelf bepalen. Ze gaan erop af, bellen, of sturen een brief”, zegt Florijn.

 

Lees het hele artikel op NOS.nl