Energiebedrijven merken dat de betalingsproblemen van klanten toenemen. Ook zijn er grotere zorgen over de toekomst vanwege de (te) lage maandbedragen waarvoor consumenten kiezen.

Bij energiebedrijf Vattenfall is het aantal mensen met betalingsachterstanden snel toegenomen. Duizenden klanten hebben ten minste twee opeenvolgende maanden aan betalingen gemist. Het gemiddelde bedrag dat openstaat is bovendien met tien procent gegroeid, zegt het bedrijf.

“Het probleem zit hem vooral in het bedrag dat openstaat”, zegt Martin Neef, manager tijdig betalen bij Vattenfall. “Voorheen waren het tientjes, nu gaat het om honderden euro’s achterstand. Daar zit de zorg.”

“We weten bovendien vrij zeker dat dit nog verder gaat toenemen”, zegt Neef. “De energietarieven stegen en stijgen door. En elke maand komen er meer mensen bij wiens vaste contract afloopt: een duurder, flexibel contract, komt daar dan voor in de plaats.”

 

Niet meer, wel hogere schulden

Essent zegt ook nog geen snelle groei te zien van het aantal klanten met betalingsproblemen. “Wel zien we dat de mensen die al een betalingsachterstand hadden, nu grotere schulden hebben. De waarde stijgt. Dat is ook logisch, de tarieven zijn gestegen.”

 

Lees het hele artikel op NOS.nl